Regulamin Organizacyjny

Regulamin Organizacyjny

Powiatowego Urzędu Pracy w Ostrowcu Świętokrzyskim

 

Rozdział I

Przepisy ogólne

 

§ 1

 

Regulamin Organizacyjny Powiatowego Urzędu Pracy określa: zasady wewnętrznej organizacji oraz strukturę i zakres działania komórek organizacyjnych, wchodzących w jego skład, a także zasady podpisywania pism, dokumentów finansowych, decyzji i aktów normatywnych oraz sposób załatwiania skarg i wniosków.

 

§ 2

Ilekroć w regulaminie jest mowa o:

  1. Zarządzie – należy przez to rozumieć Zarząd Powiatu Ostrowieckiego.
  2. Staroście – należy przez to rozumieć Starostę Powiatu Ostrowieckiego.
  3. PUP – należy przez to rozumieć Powiatowy Urząd Pracy w Ostrowcu Świętokrzyskim.
  4. Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy                 w Ostrowcu Świętokrzyskim.
  5. PRRP – należy przez to rozumieć Powiatową Radę Rynku Pracy w Ostrowcu Świętokrzyskim.
  6. Komórce organizacyjnej – należy przez to rozumieć CAZRP, dział, referat/centrum lub samodzielne stanowisko pracy w Powiatowym Urzędzie Pracy w Ostrowcu Świętokrzyskim.
  7. EFS+ – należy przez to rozumieć Europejski Fundusz Społeczny Plus,
  8. PFRON – należy przez to rozumieć Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
  9. EURES – należy przez to rozumieć Europejskie Służby Zatrudnienia.
  10. BIP – należy przez to rozumieć Biuletyn Informacji Publicznej.
  11. CAZRP – należy przez to rozumieć Centrum Aktywizacji Zawodowej i Wsparcia Rynku Pracy
  12. KFS – należy przez to rozumieć Krajowy Fundusz Szkoleniowy.
  13. IPD – należy przez to rozumieć Indywidualny Plan Działania.
  14. IOD- należy przez to rozumieć Inspektora Ochrony Danych
  15. USTAWIE- należy przez to rozumieć ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia
  16. RODO- należy przez to rozumieć Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego
    i Rady (UE) Nr 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r.

§ 3

  1. Siedzibą PUP jest Ostrowiec Świętokrzyski. Działalność statutowa prowadzona jest przy Alei 3 Maja 36 w Ostrowcu Świętokrzyskim.
  2. PUP wchodzi w skład powiatowej administracji zespolonej i wykonuje zadania własne samorządu na obszarze powiatu ostrowieckiego. PUP działa w formie jednostki budżetowej sektora finansów publicznych.
  3. Utworzenie, likwidacja lub zmiana obszaru działania PUP wymaga zgody ministra właściwego do spraw pracy.

 

§ 4

  1. Zakres działania PUP jest określony w art. 38 ust. 1 ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia.
  2. PUP działa na podstawie:
  1.  Statutu PUP
  2.  Regulaminu Organizacyjnego,
  3.  Ustaw, w tym m.in.
    1. z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia,  
    2. z dnia 5.06.1998 r. o samorządzie powiatowym,
    3. z dnia 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych,
    4. z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych,
    5. z dnia 12.03.2004 r. o pomocy społecznej,
    6. z dnia 30.04.2004 r. o świadczeniach przedemerytalnych,
    7. z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,
    8. z dnia 13.06.2003 r. o zatrudnieniu socjalnym,
    9. z dnia 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
    10. z dnia 30.04.2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej,
    11. z dnia 27.08.2009 r. o finansach publicznych,
    12. z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości,
    13. z dnia 13.10.1998 r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną,
    14. z dnia 11 października 2013 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych
      z ochroną miejsc pracy, 
    15. z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach,
    16. z dnia 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
    17. rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 30.12.1998 r. w sprawie dostosowania organizacji i obszaru działania wojewódzkich i rejonowych urzędów pracy do organizacji administracji publicznej. 
  4. Zasady gospodarki finansowej PUP oraz zasady wynagradzania pracowników ustalają odrębne przepisy.

 

§ 5

 

PUP realizuje swoje  zadania przy współpracy z Wojewódzkim Urzędem Pracy, innymi urzędami pracy, organizacjami pracodawców, PRRP, organami jednostek samorządu terytorialnego, Ochotniczymi Hufcami Pracy, agencjami zatrudnienia, instytucjami szkoleniowymi, instytucjami dialogu społecznego, instytucjami partnerstwa lokalnego, zarządami funduszy.

 

 

 

 

Rozdział II

Kierownictwo powiatowego urzędu pracy

 

§ 6

 

  1. Całokształtem działalności PUP kieruje – zgodnie z zasadą jednoosobowego kierownictwa – Dyrektor i ponosi za nią pełną odpowiedzialność przed Starostą.
  2. Czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do Dyrektora PUP wykonuje Starosta.
  3. Dyrektor w stosunku do pracowników PUP jest reprezentantem pracodawcy
    w rozumieniu przepisów Kodeksu Pracy.
  4. Dyrektor realizuje zadania wynikające z przepisów prawa i kieruje PUP na podstawie otrzymanych pełnomocnictw/ upoważnień udzielonych przez Starostę i Zarząd.
  5. Podczas nieobecności Dyrektora kierownictwo sprawuje wyznaczony przez Dyrektora Kierownik komórki organizacyjnej. Zakres zastępstwa obejmuje wszystkie zadania
    i kompetencje Dyrektora z wyłączeniem spraw kadrowych.
  6. Realizację zadań finansowych PUP zapewnia Główny Księgowy – Kierownik Działu Finansowo-Księgowego.
  7. Dyrektor zapewnia funkcjonowanie i koordynuje kontrolę zarządczą.
  8. Dyrektor reprezentuje PUP na zewnątrz.

 

Rozdział III

Komórki organizacyjne PUP

 

§ 7

 

  1. W PUP mogą być tworzone następujące komórki organizacyjne: dział, referat/centrum, samodzielne stanowiska pracy oraz zespoły/komisje zadaniowe. Szczegółową organizację PUP przedstawia schemat organizacyjny, stanowiący załącznik do Regulaminu.
  2. Dział jest podstawową komórką organizacyjną, zajmującą się realizacją zadań
    o określonej problematyce lub kilkoma pokrewnymi zagadnieniami w sposób kompleksowy. Działem kieruje kierownik.  
  3. Referat/ centrum jest komórką organizacyjną realizującą jednolite lub zbieżne zadania merytoryczne. Referat/ centrum może być tworzony jako samodzielna komórka organizacyjna lub w obrębie działu. Referatem/ centrum kieruje Kierownik Działu,
    w obrębie którego utworzono referat/ centrum.
  4. Samodzielne stanowisko pracy jest najmniejszą komórką organizacyjną, którą tworzy się w sytuacji koniecznego organizacyjnego wyodrębnienia określonej problematyki bez uzasadniania powołania większej komórki organizacyjnej.
  5. Zespół/komisja zadaniowa to komórka organizacyjna składająca się z pracowników różnych komórek organizacyjnych powołana przez Dyrektora w celu realizacji określonego zadania w określonym terminie.
  6. O ilości utworzonych działów i samodzielnych stanowisk pracy decyduje Dyrektor  
    w oparciu o posiadane etaty.
  7. Kierownicy komórek organizacyjnych określają ich strukturę wewnętrzną oraz zakres działania i przedstawiają Dyrektorowi do zatwierdzenia.
  8. Dyrektor i kierownicy komórek organizacyjnych mają prawo łączyć zadania przewidziane w schemacie organizacyjnym dla wielu stanowisk.
  9. Dyrektor może zlecić jednostce zewnętrznej obsługę prawną PUP, BHP i ppoż. oraz IOD.

 

§ 8

 

Wewnętrzna organizacja każdej komórki organizacyjnej obejmuje:

  1. Zakres działania określony w regulaminie organizacyjnym.
  2. Wykaz stanowisk służbowych.
  3. Zakres czynności pracowników.

 

Rozdział IV

 Struktura organizacyjna PUP

 

§ 9

 

W PUP tworzy się następujące komórki organizacyjne:

 

  1. Centrum Aktywizacji Zawodowej 

 i Wsparcia Rynku Pracy                                                    symbol            CAZRP

w ramach którego funkcjonują:

  1. Centrum Promocji i Obsługi Pracodawców                    symbol                        CAZRP 1
  2. Centrum Obsługi Bezrobotnych                                     symbol                        CAZRP 2
  3. Centrum Planowania Kariery Zawodowej                     symbol                        CAZRP 3

3.1 Punkt Doradztwa dla Młodzieży

  1. Centrum Form Wsparcia                                                

4.1 Stanowisko do spraw rozwoju umiejętności,

podnoszenia kwalifikacji i dodatkowych form pomocy symbol            CAZRP 4

4.2 Stanowisko ds. zatrudnienia subsydiowanego                      symbol                        CAZRP 5

4.3 Stanowisko ds. wsparcia przedsiębiorczości

 i tworzenia nowych miejsc pracy                                   symbol                        CAZRP 6

4.4 Stanowisko ds. programów                                     symbol                        CAZRP 7

4.5 Stanowisko ds. kontroli zawartych umów               symbol                        CAZRP 8

 

 

  1. Dział Organizacyjno- Prawny, Ewidencji

i Świadczeń                                                                          symbol            OŚ

w ramach którego funkcjonują:

  1. Stanowisko ds. kadr i płac                                              symbol                        OŚ 1
  2. Stanowisko ds. szkoleń

i administracyjno- technicznych                                      symbol                        OŚ 2

  1. Stanowisko ds. obsługi sekretariatu

i Punktu podawczego                                                      symbol                        OŚ 3

  1. Stanowisko ds. obsługi prawnej                                      symbol                        OŚ 4
  2. Stanowisko ds. składnicy akt                                         symbol                        OŚ 5
  3. Stanowisko ds. statystyk i analiz                                                symbol                        OŚ 6
  4. Stanowisko ds. administrowania systemami

komputerowymi                                                              symbol                        OŚ 7

  1. Stanowisko ds. rejestracji                                                           symbol                        OŚ 8
  2. Stanowisko ds. ewidencji i świadczeń                           symbol                        OŚ 9
  3. Stanowisko ds. naliczania świadczeń                             symbol            OŚ 10 

 

  1. Dział Finansowo-Księgowy                                                symbol            FK

w ramach którego funkcjonują:

  1. Stanowisko ds. księgowości budżetowej                                   symbol                        FK 1
  2. Stanowisko ds. obsługi funduszy                                               symbol                        FK 2

 

  1. Inspektor Ochrony Danych                                                           symbol            IOD
  2. Specjalista ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy                symbol            BHP

 

§ 10

 

  1. Dyrektor nadzoruje bezpośrednio następujące komórki organizacyjne:
  1. Centrum Aktywizacji Zawodowej i Wsparcia Rynku Pracy.
  2. Dział Organizacyjno-Prawny, Ewidencji i Świadczeń.
  3. Dział Finansowo-Księgowy.
  4. Inspektora Ochrony Danych.
  5. Specjalistę ds. Bezpieczeństwa i higieny pracy
  1. Główny Księgowy PUP kieruje Działem Finansowo-Księgowym, a zakres jego działania określają odrębne przepisy.
  2. Szczegółowy zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych PUP określa Rozdział V niniejszego Regulaminu.
  3. Szczegółową strukturę organizacyjną PUP z podziałem na stanowiska pracy określa schemat organizacyjny będący załącznikiem Nr 1 do Regulaminu.

 

§ 11

 

Do kompetencji Dyrektora należy w szczególności:

  1. Realizacja zadań określonych w art. 38 ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia
  2. Sporządzanie i przedkładanie do zatwierdzenia przez Zarząd planów finansowych PUP, propozycji ich zmian zaistniałych w trakcie realizacji oraz podział środków Funduszu Pracy.
  3. Zatwierdzanie sprawozdań i informacji z działalności PUP oraz materiałów przedkładanych Radzie Powiatu, Zarządowi i PRRP.
  4. Pozyskiwanie i gospodarowanie, z upoważnienia Starosty, środkami finansowymi na realizację zadań z zakresu aktywizacji lokalnego rynku pracy, w tym z funduszy krajowych i unijnych.
  5. Promocja usług PUP m.in. poprzez kampanie informacyjne i promujące działania PUP, w tym inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu identyfikację, dotarcie z informacją o możliwościach skorzystania z form pomocy
    i zmotywowanie do aktywności zawodowej osób niezarejestrowanych, w tym biernych zawodowo.
  6. Zatrudnianie, zwalnianie, wynagradzanie pracowników PUP, ocenianie podległych pracowników.
  7. Współpraca z administracją rządową i PRRP, jednostkami samorządu terytorialnego, instytucjami dialogu społecznego, agencjami zatrudnienia, instytucjami partnerstwa lokalnego, Ochotniczymi Hufcami Pracy oraz instytucjami szkoleniowymi w zakresie współtworzenia i realizacji polityki rynku pracy na terenie powiatu.
  8. Inicjowanie, organizowanie i finansowanie form pomocy określonych w ustawie,
    w szczególności pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego, szkoleń, staży oraz prac interwencyjnych i robót publicznych.
  9. Współdziałanie z PRRP w zakresie rynku pracy oraz wykorzystywania środków Funduszu Pracy.
  10. Realizacja zadań wynikających z koordynacji systemu zabezpieczenia społecznego państw oraz swobodnego przepływu pracowników miedzy państwami Unii Europejskiej.
  11. Wydawanie zarządzeń i poleceń służbowych oraz – z upoważnienia Starosty – decyzji, postanowień administracyjnych i zaświadczeń.
  12. Opracowywanie i przedkładanie do zatwierdzenia przez Zarząd Regulaminu Organizacyjnego PUP.
  13. Planowanie, wytyczanie kierunków działania, organizacja pracy PUP oraz prowadzenie polityki kadrowej.
  14. Koordynowanie i nadzorowanie realizacji wyznaczonych zadań PUP.
  15. Określanie zakresów czynności dla podległych w strukturze organizacyjnej kierowników komórek organizacyjnych.
  16. Tworzenie odpowiednich warunków organizacyjnych dla realizacji projektów współfinansowanych z EFS+.
  17. Nadzór nad realizacją działalności kontrolnej zewnętrznej oraz monitoring kontroli zarządczej.
  18. Nadzór nad prawidłowym przebiegiem procedury odwoławczej od decyzji                   i postanowień wydanych w podległych komórkach organizacyjnych.
  19. Zawieranie umów i porozumień wynikających z zakresu działania PUP,
    w ramach udzielonych pełnomocnictw.
  20. Udzielanie pełnomocnictw procesowych w sprawach wynikających z zakresu działania PUP (w ramach posiadanych upoważnień).
  21. Koordynowanie zadań z zakresu analiz rynku pracy i badań statystycznych prowadzonych w PUP oraz dokonywanie ocen dotyczących rynku pracy na potrzeby PRRP oraz organów zatrudnienia.
  22. Koordynacja zadań z zakresu obsługi informatycznej urzędu.
  23. Nadzór nad podnoszeniem kwalifikacji pracowników PUP i ich rozwojem zawodowym.
  24. Nadzór nad rozpatrywaniem skarg i wniosków.
  25. Ustalanie celów i sposobu przetwarzania danych osobowych oraz wykonywanie innych zadań zgodnie z RODO.
  26. Przestrzeganie dyscypliny finansów publicznych.

 

 

 

 

§ 12

 

  1. Do podstawowych zadań, obowiązków i uprawnień kierowników komórek organizacyjnych należy:
  1. Koordynowanie i nadzorowanie pracy komórki organizacyjnej, jak również bieżąca współpraca z pozostałymi komórkami organizacyjnymi.
  2. Podejmowanie decyzji oraz wydawanie dyspozycji w granicach wynikających             z zakresu zadań działu na podstawie upoważnienia Dyrektora.
  3. Szczegółowe zaznajomienie pracowników z zadaniami komórki organizacyjnej, zakresem współpracy z innymi komórkami PUP oraz ustaleniami dyrekcji
    i przekazywanie do wiadomości i wykonania otrzymanych poleceń, dyspozycji oraz aktów normatywnych.
  4. Dbałość o rozwój zawodowy podległych pracowników (w szczególności umożliwianie pracownikom kierowanego działu uczestnictwa w szkoleniach organizowanych dla potrzeb służb zatrudnienia).
  5. Udzielanie pomocy podległym pracownikom w zakresie opracowywania procedur
    i wytycznych dotyczących realizacji zadań.
  6. Kontrolowanie pracy działu pod względem merytorycznym i formalnym
    w oparciu o przepisy ustaw i obowiązujących standardów.
  7. Dokonywanie okresowych ocen kwalifikacyjnych pracowników działu.
  8. Nadzór nad stosowaniem przepisów ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia, przepisów wykonawczych i innych aktów prawnych, koniecznych do właściwego realizowania zadań PUP.
  9. Współpraca z organami samorządu powiatu, gmin, administracji rządowej, organizacjami pozarządowymi i instytucjami w zakresie rynku pracy
  10. Współpraca z partnerami rynku pracy w celu tworzenia nowych miejsc pracy               i zwiększania zatrudnienia.
  11. Współdziałanie z Najwyższą Izbą Kontroli, Państwową Inspekcją Pracy, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, Administracją Celno- Skarbową, Policją oraz innymi organami w zakresie kontroli.
  12. Zwiększanie dostępności do oferowanych przez PUP form pomocy oraz ich promocja.
  13. Dbanie o wizerunek PUP jako instytucji wsparcia i pomocy.
  14. Dbanie o wysoki poziom obsługi klienta urzędu.
  15. Sprawowanie nadzoru merytorycznego nad informacjami zamieszczonymi na stronie internetowej PUP oraz na stronie BIP.
  16. Umożliwianie pracownikom dostępu do ukazujących się przepisów prawnych
    i innych aktów normatywnych celem zapoznania się z ich treścią i stosowaniem.
  17. Przygotowywanie projektów dokumentacji, wzorów wniosków, umów, zarządzeń, regulaminów itp. stosowanych w PUP w zakresie działania swojego działu/referatu.
  18. Opiniowanie doboru obsady osobowej kierowanego działu, wnioskowanie wysokości wynagrodzenia, przeszeregowań, nagród, kar dla podległych pracowników.
  19. Prawo żądania od innych komórek organizacyjnych PUP materiałów, informacji
    i opinii potrzebnych do wykonywania zadań.
  20. Podpisywanie korespondencji wewnętrznej i pism wychodzących, które wymagają odrębnego upoważnienia.
  21. Ustalanie i aktualizowanie szczegółowych zakresów czynności dla podległych pracowników.
  22. Powierzanie, w uzasadnionych przypadkach, podległym pracownikom wykonywania czynności i zadań dodatkowych, nieobjętych zakresem czynności.
  23. Wyznaczanie zastępstwa w przypadku urlopu lub długotrwałej nieobecności              w pracy pracownika.
  24. Opracowywanie i przedkładanie do zaaprobowania Dyrektorowi właściwych merytorycznie materiałów i informacji rozpatrywanych przez Radę Powiatu, Zarząd oraz PRRP.
  25. Zapewnienie sprawnej organizacji pracy na poszczególnych stanowiskach.
  26. Kontrolowanie przestrzegania przez podległych pracowników dyscypliny pracy, regulaminu pracy, przepisów o ochronie danych osobowych i informacji niejawnych.
  27. Reprezentowanie PUP na zewnątrz w zakresie powierzonych kompetencji
    w oparciu o uzyskane upoważnienie od Dyrektora.
  28. Rzetelne oraz terminowe sporządzanie sprawozdań, analiz i innych materiałów informacyjnych z obszaru działania działu/referatu.
  29. Przestrzeganie przepisów bhp i ppoż.
  30. Sprawowanie kontroli zarządczej i zarządzanie ryzykiem.

 

  1. W związku z przydzielonymi zadaniami, w uzasadnionych przypadkach, kierownicy działów mają prawo wystąpić do Dyrektora o przekazanie materiałów, informacji
    i opinii niezbędnych do wykonywania tych zadań.
  2. Przepisy ust. 2 stosuje się odpowiednio do samodzielnych stanowisk pracy.

 

§ 13

 

  1. Postanowienia § 12 mają również zastosowanie w odniesieniu do Głównego Księgowego, kierującego Działem Finansowo-Księgowym.
  2. Obowiązki i uprawnienia Głównego Księgowego określa Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz Ustawa z dnia 29 września 1994 r.
    o rachunkowości. W zakresie realizacji zadań merytorycznych Główny Księgowy podlega bezpośrednio Dyrektorowi.

 

Rozdział V

Zakres zadań komórek organizacyjnych PUP

 

§ 14

 

Do zakresu podstawowych zadań CAZRP, w ramach którego funkcjonują wymienione poniżej referaty/centra i stanowiska, należy w szczególności:

  1Centrum Promocji i Obsługi Pracodawców

  1. Udzielanie pracodawcom pomocy w pozyskaniu kandydatów do pracy oraz informowanie o możliwości skorzystania z dostępu do innych form pomocy określonych w ustawie.
  2. Pozyskiwanie i realizowanie ofert pracy.
  3. Podejmowanie i utrzymywanie kontaktów z pracodawcami krajowymi oraz zachęcanie ich do współpracy.
  4. Inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć na rzecz docierania do osób biernych zawodowo, niezarejestrowanych jako bezrobotne lub poszukujące pracy w celu zmotywowania ich do aktywności zawodowej.
  5. Koordynowanie pracy punktu umożliwiającego założenie indywidualnego konta
    w systemie teleinformatycznym
    .
  6. Zadania związane z organizacją giełd i targów pracy.
  7. Pośrednictwo pracy związane ze swobodnym przepływem pracowników w ramach sieci EURES, w tym współpraca z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Kielcach w tym zakresie.
  8. Upowszechnianie zagranicznych ofert pracy.
  9. Prowadzenie procedur związanych z zatrudnieniem cudzoziemców w oparciu
    o: oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, zezwolenie na pracę.
  10. Monitorowanie sytuacji na lokalnym rynku pracy w zakresie tworzenia bądź likwidacji firm, w tym realizacja zadań związanych z łagodzeniem problemów związanych ze zgłoszeniem przez pracodawcę zwolnienia grupowego.
  11. Opracowywanie analiz oraz dokonywanie ocen dotyczących lokalnego rynku pracy,
    w tym udział w opracowaniu Barometru zawodów deficytowych i nadwyżkowych.
  12. Inicjowanie i organizowanie konferencji z zakresu wsparcia rynku pracy oraz innych przedsięwzięć promocyjnych organizowanych przez PUP.
  13. Działania promocyjne wśród pracodawców związane z ofertą współpracy ze strony Urzędu.
  14. Prowadzenie portali społecznościowych promujących działania PUP, w tym newslettera dla pracodawców.

 

  1. Centrum Obsługi Bezrobotnych

 

  1. Udzielanie bezrobotnym, poszukującym pracy lub osobom niezarejestrowanym, w tym osobom biernym zawodowo, informacji o ofertach pracy.
  2. Nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z bezrobotnymi, poszukującymi pracy.
  3. Udostępnianie ofert pracy do samodzielnego zapoznania się przez osoby zarejestrowane lub osoby niezarejestrowane.
  4. Inicjowanie i organizowanie kontaktów bezrobotnych, poszukujących pracy
    i pracodawców, w tym w formie giełd pracy lub targów pracy.
  5. Przeprowadzanie rozmów z bezrobotnym lub poszukującym pracy w celu ustalenia jego sytuacji i potrzeb w zakresie możliwości wejścia lub powrotu na rynek pracy, w tym informowanie o możliwości skorzystania z pomocy określonej w ustawie.
  6. Przygotowanie IPD i monitoring jego realizacji.
  7. Badanie kompetencji cyfrowych bezrobotnych poniżej 30 roku życia.
  1. Centrum Planowania Kariery Zawodowej
  1. Udzielanie pomocy bezrobotnym, poszukującym pracy i osobom niezarejestrowanym, w tym osobom biernym zawodowo, w wyborze lub zmianie zawodu, miejsca pracy, kierunku kształcenia lub szkolenia, w planowaniu rozwoju zawodowego.
  2. Udzielanie informacji o rynku pracy, zawodach, kwalifikacjach, możliwościach kształcenia i szkolenia.
  3. Udzielanie porad zawodowych w zakresie możliwości rozwoju zawodowego, w tym pomocy w określeniu kompetencji, umiejętności, zainteresowań, uzdolnień
    i doświadczenia zawodowego oraz w zakresie umiejętności niezbędnych przy aktywnym poszukiwaniu pracy i samozatrudnieniu, w szczególności z wykorzystaniem metod i programów, w tym standaryzowanych narzędzi diagnostycznych.
  4. Organizowanie i prowadzenie szkoleń z zakresu umiejętności poszukiwania pracy.
  5. Udzielanie pomocy przedsiębiorcom w planowaniu działań, których celem jest adaptacja do wymogów rynku pracy, w tym podnoszenie kompetencji zawodowych.
  6. Udzielanie pomocy przedsiębiorcom w doborze kandydatów do pracy spośród bezrobotnych i poszukujących pracy oraz we wspieraniu rozwoju zawodowego przedsiębiorcy i jego pracowników.
  7. Udzielanie informacji z zakresu stosowania mechanizmów ekonomii społecznej
    w przeciwdziałaniu bezrobociu.

 

3.1. Punkt Doradztwa dla Młodzieży 

  1. Świadczenie usługi doradztwa zawodowego dla młodych osób, w tym kompleksowa informacja w zakresie możliwości zatrudnienia i innych form pomocy oraz dalszego kształcenia.
  2. Zindywidualizowane podejście i aktywne docieranie z ofertą wsparcia do osób młodych w formie stacjonarnej (w siedzibie PUP) oraz mobilnej (Mobilny Punkt Doradztwa Dla Młodzieży) poprzez spotkania doradców zawodowych  z uczniami prowadzone
    w formie warsztatów zawodoznawczych w szkołach oraz w razie potrzeb, w innych instytucjach  zajmujących się młodzieżą w powiecie ostrowieckim.
  3. Podejmowanie działań mających na celu zwiększenie świadomości młodych osób
    w zakresie znajomości współczesnych wymagań rynku pracy (informacje na temat planowania kariery zawodowej, rynku pracy, przedsiębiorczości, itp.) oraz  konsultacje indywidualne (testy zainteresowań zawodowych, określenia predyspozycji zawodowych, itp.).
  4. Inicjowanie różnorakich projektów dotyczących niestandardowych działań służących pobudzaniu wśród młodzieży postaw aktywnych na rynku pracy.
  5. Zadania związane ze wzmocnieniem umiejętności cyfrowych młodych osób.

 

 

  1. Centrum Form Wsparcia

 

    1. Stanowisko do spraw rozwoju umiejętności, podnoszenia kwalifikacji
           i dodatkowych form pomocy
  1. Pomocy osobom bezrobotnym lub poszukującym pracy w nabywaniu wiedzy, umiejętności lub kwalifikacji, zwiększających szanse na podjęcie i utrzymanie zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub działalności gospodarczej.
  2. Informowanie o możliwościach i zasadach korzystania ze szkoleń proponowanych przez urząd oraz promowanie tej formy aktywizacji.
  3. Diagnozowanie zapotrzebowania na zawody, kwalifikacje lub umiejętności, na który istnieje zapotrzebowanie na lokalnym rynku pracy.
  4. Zadania związane z realizacją organizacji szkoleń bezrobotnych i poszukujących pracy w celu podniesienia ich kwalifikacji zawodowych i innych umiejętności zwiększających szansę na podjęcie lub utrzymanie zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub działalności gospodarczej.
  5. Realizacja czynności związanych z finansowaniem potwierdzenia nabycia wiedzy
    i umiejętności oraz uzyskania dokumentu potwierdzającego nabycie wiedzy
    i umiejętności, opłat o postępowanie nostryfikacyjne, opłaty za przeprowadzenie postępowania i wydanie decyzji w sprawie uznania kwalifikacji zawodowych do wykonywania zawodu regulowanego albo do podejmowania lub wykonywania działalności regulowanej.
  6. Współpraca z instytucjami szkoleniowymi w zakresie organizacji szkoleń.
  7. Realizacja wniosków o przyznanie bonu na kształcenie ustawiczne i bonu na zasiedlenie.
  8. Zadania związane z realizacją kształcenia ustawicznego osób pracujących w ramach Krajowego Funduszu Szkoleniowego.
  9. Realizacja zadań związanych z organizacją i finansowaniem staży.
  10. Prowadzenie spraw związanych z aktywizacją zawodową osób niepełnosprawnych finansowaną ze środków PFRON w zakresie rozwoju umiejętności i podnoszenia kwalifikacji.
  11. Zadania związane z naliczaniem stypendiów z tytułu uczestnictwa w szkoleniu lub odbywania stażu oraz prowadzenie postępowań administracyjnych w tym zakresie.
  12. Prowadzenie spraw związanych ze zwrotem: kosztów przejazdu w związku z podjęciem przez bezrobotnego lub poszukującego pracy zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub udziału w formie pomocy oraz z refundacją bezrobotnemu kosztów opieki nad dzieckiem lub osobą zależną.
  13. Kierowanie na badania lekarskie lub psychologiczne mające na celu stwierdzenie zdolności do wykonywania pracy, uczestnictwa w formie pomocy lub wykluczenie przeciwskazań do wykonywania pracy związanej z formą pomocy.

4.2 Stanowisko do spraw zatrudnienia subsydiowanego

  1. Zadania związane z organizacją i finansowaniem prac interwencyjnych  i robót publicznych.
  2. Prowadzenie spraw związanych z dofinansowaniem pracodawcy/przedsiębiorcy wynagrodzenia za zatrudnienie skierowanego bezrobotnego, który ukończył 50 rok życia lub poszukującego pracy, który ukończył 60 lat – w przypadku kobiety lub 65 lat –
    w przypadku mężczyzny.
  3. Zadania związane z realizacją wniosków dotyczących zwrotu kosztów zatrudnienia podmiotowi prowadzącemu DPS lub jednostce organizacyjnej wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej.
  4. Prowadzenie spraw związanych z realizacją wniosków gmin w sprawie prac społecznie użytecznych.
  5. Realizacja działań w zakresie reintegracji społecznej i zawodowej osób długotrwale bezrobotnych.
  6. Zadania związane z refundacją świadczeń integracyjnych dla osób realizujących indywidualny program zatrudnienia socjalnego.
  7. Wsparcie podmiotów ekonomii społecznej w zakresie wybranych instrumentów wsparcia przewidzianych do sfinansowania w ustawie.

4.3 Stanowisko do spraw wsparcia przedsiębiorczości i tworzenia nowych miejsc pracy

    1. Zadania związane z dofinansowaniem podejmowania działalności gospodarczej, oraz założeniem lub przystąpieniem do spółdzielni socjalnej.
    2. Czynności związane  realizacją wniosków o refundacje kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska dla skierowanego bezrobotnego lub poszukującego pracy.
    3. Zadania związane z przyznaniem spółdzielni socjalnej lub przedsiębiorstwu społecznemu środków na utworzenie stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego lub poszukującego pracy.
    4. Przygotowanie umów i weryfikacja dokumentacji dotyczącej rozliczenia wydatków
      w ramach zawartych umów oraz monitoring zawartych umów.
    5. Prowadzenie spraw związanych z aktywizacją zawodową osób niepełnosprawnych finansowaną ze środków PFRON związaną z dofinansowaniem podjęcia działalności gospodarczej oraz zwrotem kosztów wyposażenia stanowiska pracy.

4.4 Stanowisko do spraw programów

 

    1. Przygotowywanie wniosków dot. pozyskania środków z Europejskiego Funduszu Społecznego PLUS przeznaczonych na aktywizację zawodową i wsparcie rynku pracy.
    2. Przygotowywanie wniosków w celu pozyskania dodatkowych środków  finansowych
      z rezerwy Funduszu Pracy przeznaczonych na działania aktywizujące.
    3. Sporządzanie i aktualizacja list osób zakwalifikowanych do projektów i programów.
    4. Przygotowywanie i gromadzenie dokumentacji związanej z realizacją programów
      i projektów.
    5. Monitoring i sprawozdawczość z wykonania realizowanych programów i projektów aktywizacyjnych.
    6. Realizacja i koordynacja projektów i programów przy współpracy poszczególnych komórek organizacyjnych PUP.
    7. Współpraca z Wojewódzkim Urzędem Pracy w zakresie realizacji programów regionalnych.
    8. Opracowanie programów specjalnych i projektów pilotażowych we współpracy
      z pozostałymi komórkami CAZRP.
    9. Współpraca z innymi instytucjami zewnętrznymi w zakresie realizacji zadań związanych z pozyskiwaniem programów i projektów.

 

4.5 Stanowisko do spraw kontroli zawartych umów.

 

  1. Prowadzenie kontroli przyznanych form pomocy w zakresie prawidłowości realizacji zawartych umów i wydatkowania środków zgodnie z przeznaczeniem.
  2. Prowadzenie kontroli w zakresie przestrzegania postanowień umowy dotyczącej przyznania środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego, właściwego dokumentowania wykorzystanych środków, wywiązania się ze zobowiązań oraz finansowanych działań w trakcie i miejscu ich przeprowadzania.
  3. Opracowywanie niezbędnej dokumentacji prowadzanych kontroli, w tym: programu kontroli, wystąpień pokontrolnych oraz sprawozdania z realizacji kontroli  zawierającej w szczególności ocenę poprawności merytorycznej i formalnej zadań objętych kontrolą.

 

§ 15

 

Do zakresu podstawowych zadań Działu Organizacyjno- Prawnego, Ewidencji
i Świadczeń, w ramach którego funkcjonują niżej wymienione stanowiska, należy
w szczególności:

 

  1. Stanowisko ds. kadr i płac:

 

  1. Opracowywanie i przygotowywanie projektów regulaminu pracy
    i wynagradzania.
  2. Sporządzanie dokumentacji z zakresu prawa pracy, w szczególności umów
    o pracę i świadectw pracy. 
  3. Prowadzenie spraw osobowych pracowników PUP.
  4. Prowadzenie procesu naboru na wolne stanowiska urzędnicze.
  5. Zarządzanie danymi dotyczącymi składników płacy pracowników PUP.
  6. Kontrola dyscypliny pracy i czasu pracy pracowników.
  7. Prowadzenie ewidencji wyjść służbowych i prywatnych.
  8. Organizowanie i sprawowanie nadzoru nad przebiegiem praktyk zawodowych
    i staży w PUP.
  9. Prowadzenie spraw związanych z przeszeregowaniem i awansowaniem pracowników PUP.
  10. Prowadzenie spraw związanych z przeglądem kadrowym i okresowymi ocenami kwalifikacyjnymi pracowników.
  11. Sporządzanie list płac dla pracowników PUP w ramach zawartych umów oraz przekazywanie środków na wynagrodzenia.
  12. Dokonywanie rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych oraz prowadzenie, sporządzanie i przekazywanie stosownej dokumentacji
    w tym zakresie.
  13. Sporządzanie deklaracji podatkowych i przekazywanie naliczonego podatku
    do Urzędu Skarbowego.
  14. Wydanie pracownikom dokumentów potwierdzających osiągane wynagrodzenie (Rp 7 i inne).
  15. Obsługa Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w zakresie potrąceń.
  16. Realizacja zadań wynikających z ustawy o powszechnym ubezpieczeniu społecznym w zakresie spraw pracowniczych.
  17. Kompletowanie dokumentacji i przygotowywanie wniosków w sprawie przyznania renty i emerytury dla pracowników PUP.
  18. Opracowywanie obowiązującej sprawozdawczości statystycznej, analiz                   i informacji dotyczącej pracowników PUP.
  19. Obsługa Pracowniczych Planów Kapitałowych.
  20. Delegacje służbowe.
  21. Prowadzenie i rozliczanie kart drogowych.

 

 

  1. Stanowisko ds. szkoleń i administracyjno-technicznych.

 

  1. Opracowywanie projektów zmian w Regulaminie Organizacyjnym.
  2. Opracowywanie aktów normatywnych Dyrektora.
  3. Opracowywanie projektów regulaminów wewnętrznych PUP.
  4. Opracowywanie planu szkoleń pracowników PUP.
  5. Współdziałanie z poszczególnymi komórkami organizacyjnymi w zakresie kierowania pracowników PUP na szkolenia, specjalistyczne kursy.
  6. Przygotowanie projektów oraz prowadzenie rejestru wydanych upoważnień
    i pełnomocnictw.
  7. Projektowanie i nadzór nad funkcjonowaniem obiegu informacji w PUP.
  8. Obsługa spotkań, konferencji, targów pracy.
  9. Obsługa techniczna posiedzeń PRRP.
  10. Prowadzenie postępowań w sprawach skarg i wniosków.  
  11. Opracowanie zbiorczej dokumentacji kontroli zarządczej.
  12. Sporządzanie informacji na potrzeby PUP o wymaganych przeglądach oraz uczestniczenie w nich.
  13. Utrzymanie sprawności technicznej samochodu służbowego.
  14. Planowanie i dokonywanie zakupów wyposażenia i materiałów biurowych, zamawianie pieczątek, tablic i druków urzędowych.
  15. Dbanie o utrzymanie czystości i porządku w pomieszczeniach PUP.
  16. Dokonywanie bieżących remontów i napraw.
  17. Organizowanie i przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych. Prowadzenie właściwej dokumentacji.
  18.  Gromadzenie i archiwizowanie dokumentów z kontroli zewnętrznych przeprowadzanych w PUP.
  19. Sporządzanie odpowiedzi na wnioski o udzielenie informacji publicznej.
  20. Administrowanie majątkiem PUP.

 

  1. Stanowisko ds. obsługi sekretariatu i Punktu Podawczego:

 

  1. Obsługa narad i spotkań organizowanych przez Dyrektora.
  2. Gromadzenie i przechowywanie korespondencji Dyrektora.
  3. Obsługa kancelaryjna PUP. Koordynacja pracy Punktu podawczego.
  4. Obsługa podsystemu obiegu dokumentów „eDOK”.
  5. Obsługa korespondencji elektronicznej.
  6. Obsługa systemu e- doręczeń.
  7. Przyjmowanie korespondencji przychodzącej.

 

  1. Do zakresu podstawowych zadań Stanowiska ds. obsługi prawnej należy realizacja postanowień ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych,
    oraz w szczególności:
  1. Zastępstwo procesowe i prawne przed sądami i urzędami.
  2. Obsługa prawna PUP.
  3. Udzielanie wyjaśnień na zapytania kierowników komórek organizacyjnych.
  4. Sporządzanie opinii prawnych.
  5. Opiniowanie pod względem formalno- prawnym projektów regulaminów, zarządzeń Dyrektora i innych aktów wewnętrznych dotyczących funkcjonowania PUP.
  6. Opiniowanie pod względem formalno- prawnym projektów umów, pism, decyzji administracyjnych i innych dokumentów powodujących lub mających spowodować skutki prawne.
  7. Wykonywanie nadzoru prawnego nad egzekucją należności PUP.
  8. Windykacja oraz inne stosowne czynności mające na celu odzyskanie od bezrobotnych i podmiotów gospodarczych nienależnie pobranych świadczeń oraz należności z tytułu zwrotu refundacji lub przyznanych jednorazowo środków
    z Funduszu Pracy i innych funduszy.

 

  1. Stanowisko ds. składnicy akt:

 

  1. Prowadzenie ewidencji akt.
  2. Przechowywanie i zabezpieczanie przejętej dokumentacji.
  3. Udostępnianie akt osobom upoważnionym.
  4. Digitalizacja akt.

 

  1. Stanowisko ds. informacji i analiz:

 

  1. Sporządzanie sprawozdań statystycznych.
  2. Tworzenie baz danych statystycznych.
  3. Przygotowywanie raportów.
  4. Opracowywanie badań, analiz i sprawozdań oraz dokonywanie ocen dotyczących rynku pracy na potrzeby PRRP oraz organów zatrudnienia.
  5. Inicjowanie i realizowanie badań i analiz wykorzystywanych w działaniach prowadzonych przez PUP.
  6. Prowadzenie monitoringu zawodów nadwyżkowych i deficytowych.
  7. Współpraca z partnerami zewnętrznymi w sprawie przekazywania informacji  
    o stanie i strukturze bezrobocia.

 

  1. Stanowisko ds. administrowania systemami komputerowymi:

 

  1. Nadzór nad programami użytkowymi wykorzystywanymi w PUP, wykonanie obowiązków administratora systemu informatycznego, nadzór nad siecią komputerową, nadawanie i ograniczanie uprawnień, w porozumieniu
    z Dyrektorem, do korzystania z zasobów sieci i Internetu.
  2. Czuwanie nad właściwym zabezpieczeniem danych, wykonywanie okresowych archiwizacji oraz ich przechowywanie.
  3. Utrzymywanie systemu i sprzętu informatycznego w stałej sprawności poprzez bieżącą konserwację, dokonywanie okresowych przeglądów, napraw
    i modernizacji.
  4. Prowadzenie i nadzór nad aktualizacją strony BIP i strony internetowej PUP.
  5. Nadzór i kontrola prawidłowości eksploatacji wyposażenia informatycznego, udzielanie instruktarzu i pomocy pracownikom PUP.
  6. Organizowanie i prowadzenie wewnętrznych szkoleń w zakresie eksploatacji sprzętu komputerowego oraz oprogramowania.
  7. Planowanie potrzeb w zakresie zakupów materiałów eksploatacyjnych, części zamiennych oraz czuwanie nad ich właściwym przechowywanie.

 

  1. Stanowisko ds. rejestracji

 

  1. Rejestrowanie osób bezrobotnych i poszukujących pracy (w tym rejestracja elektroniczna), osób dokonujących transferu z państw określonych w ustawie
    o rynku pracy i służbach zatrudnienia oraz innych osób,  do których mają zastosowanie przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego.
  2. Weryfikowanie osób w systemach teleinformatycznych ZUS, KRUS, KRS, CEIDG oraz systemie, o którym mowa w ustawie o Karcie Dużej Rodziny.
  3. Wprowadzanie danych do systemu informatycznego, przekazanych przez osoby rejestrujące się.
  4. Ustalanie statusu osoby zgłaszającej się i prawa do zasiłku dla bezrobotnych.
  5. Przesyłanie do Wojewódzkiego Urzędu Pracy dokumentów osoby powracającej z zagranicy, w celu wydania decyzji w sprawie zasiłku dla bezrobotnych.
  6. Zawiadamianie Wojewódzkiego Urzędu Pracy o zarejestrowaniu się osoby uprawnionej do transferu zasiłku na podstawie przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego wraz z przesłaniem oświadczenia
    i złożonych przez niego dokumentów.
  7. Udzielanie osobom rejestrowanym informacji o warunkach zachowania statusu bezrobotnego oraz o warunkach nabycia prawa do zasiłku, w tym niezbędnych do tego dokumentach oraz o  przysługujących prawach i obowiązkach wynikających z ustawy oraz o formach pomocy;
  8. Zgłaszanie bezrobotnych i członków ich rodzin do ubezpieczenia zdrowotnego oraz ich wyłączanie.
  9. Przygotowywanie decyzji w sprawie uznania lub odmowy uznania za osobę bezrobotną oraz decyzji o przyznaniu lub odmowie przyznania  prawa do zasiłku dla  bezrobotnych.
  10. Przygotowywanie decyzji o umorzeniu postępowania w sprawie rejestracji
    w PUP.
  11. Obsługa telefoniczna „Zielonej linii”.

 

  1. Stanowisko ds. ewidencji i świadczeń:

 

  1. Kompletowanie dokumentacji osoby zarejestrowanej w celu przekazania do doradcy ds. zatrudnienia.
  2. Aktualizowanie danych zawartych w karcie rejestracyjnej oraz ich weryfikacja.
  3. Naliczenie zasiłków dla bezrobotnych.
  4. Porządkowanie dokumentacji bezrobotnych na podstawie elektronicznych raportów zawierających informacje o zbiegu tytułów do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego.
  5. Weryfikacja decyzji ostatecznych dotyczących statusu osoby bezrobotnej na podstawie elektronicznego raportu o zbiegu tytułu do ubezpieczeń oraz danych przekazanych przez ZUS.
  6. Prowadzenie wznowienia postępowania w sprawie zakończonej decyzją ostateczną w zakresie statusu osoby bezrobotnej/ poszukującej pracy
    i prawa do zasiłku.
  7. Realizacja decyzji wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w zakresie świadczeń dla bezrobotnych.
  8. Zawiadamianie Wojewódzkiego Urzędu Pracy o utracie statusu przez osoby uprawnione do transferu zasiłku.
  9. Przygotowywanie decyzji w oparciu o zgromadzony materiał dowodowy
    w sprawie:
  1. uznania lub odmowy  uznania za osobę bezrobotną lub poszukującą pracy,
  2. przyznaniu, odmowie przyznania lub zawieszeniu prawa do zasiłku dla bezrobotnych,
  3. utraty statusu osoby bezrobotnej/ poszukującej pracy,
  4. obowiązku zwrotu, odroczeniu terminu spłaty, rozłożeniu na raty lub umorzeniu nienależnie pobranych świadczeń.
  1. Prowadzenie postępowania odwoławczego.
  2. Współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi PUP.
  3. Udzielanie informacji Ośrodkom Pomocy Społecznej za pośrednictwem elektronicznego systemu SEPI.
  4. Współpraca z organami rentowymi, ośrodkami pomocy społecznej, organami ścigania w zakresie wynikającym z odrębnych przepisów.
  5. Współpraca z Inspektorem Pracy w zakresie kontroli legalności zatrudnienia.
  6. Wydawanie zaświadczeń klientom PUP dot. statusu i prawa do zasiłku dla bezrobotnych.
  7. Sporządzanie zaświadczeń do kapitału początkowego.
  8. Przekazywanie do składnicy akt dokumentacji bezrobotnych/ poszukujących pracy wyłączonych z ewidencji.

 

10. Stanowisko ds. naliczania świadczeń:

 

  1. Generowanie i drukowanie list wypłat zasiłków, stypendiów i innych świadczeń.
  2. Generowanie i drukowanie list zasiłków niepodjętych.
  3. Generowanie i drukowanie list wyrównań i korekt świadczeń.
  4. Sprawdzanie pod względem merytorycznym zgodności wydruków list głównych oraz dodatkowych zasiłków dla bezrobotnych i innych świadczeń.
  5. Zgłaszanie oraz wyrejestrowywanie do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego osób bezrobotnych za pośrednictwem informatycznego systemu PŁATNIK.
  6. Zgłaszanie do ubezpieczenia zdrowotnego członków rodzin osób bezrobotnych.
  7. Generowanie i przekazywanie do ZUS deklaracji rozliczeniowych oraz dokumentów zgłoszeniowych/wyrejestrowujących osób bezrobotnych.
  8. Generowanie raportów zbiorczych zawierających informację o zbiegu tytułów do ubezpieczeń.
  9. Sporządzanie wniosków do ZUS w sprawach zbiegów ubezpieczeń.
  10. Analiza kont ubezpieczonych osób bezrobotnych.
  11. Przekazywanie informacji o zbiegu tytułów do ubezpieczeń na stanowiska ewidencji i świadczeń w celu uporządkowania dokumentacji bezrobotnego.
  12. Dokonywanie korekt zgłoszeń do ubezpieczeń.
  13. Generowanie i drukowanie list korekcyjnych składek na ubezpieczenie zdrowotne.
  14. Naliczanie i wydawanie informacji o przychodach z innych źródeł oraz dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) oraz Deklaracji rocznej o zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-4).
  15. Naliczanie i obsługa dodatków aktywizacyjnych.

 

§ 16

 

  1. Do podstawowego zakresu zadań Głównego Księgowego należy:
  1. Nadzór nad działalnością Działu Finansowo-Księgowego i odpowiedzialnością za prawidłową realizację zadań merytorycznych podległej komórki organizacyjnej.
  2. Koordynacja prac w zakresie opracowywania projektu budżetu PUP.
  3. Analiza wykonania budżetu PUP i opracowywanie zmian.
  4. Nadzór nad prawidłowym wykorzystaniem środków budżetowych, środków Funduszy oraz środków EFS+.
  5. Opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych związanych
    z prowadzeniem rachunkowości.
  6. Dokonywanie wstępnej kontroli:

a) zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,

b) kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych
i finansowych.

 

  1. Do zakresu podstawowych zadań Działy Finansowo-Księgowego, w ramach którego funkcjonują wymienione poniżej stanowiska pracy należy w szczególności:

 

  1. Stanowisko ds. księgowości budżetowej:
  1. Kontrola dyscypliny wydatków.
  2. Dokonywanie kontroli formalno-rachunkowej dowodów księgowych, właściwe przygotowanie dokumentów księgowych do zatwierdzenia i wypłat.
  3. Prowadzenie ewidencji dochodów i wydatków, przychodów i kosztów
    w układzie klasyfikacji budżetowej
  4. Dekretowanie dowodów księgowych.
  5. Prowadzenie ewidencji księgowej w ujęciu syntetycznym jak i analitycznym, dotyczącej operacji gospodarczych mających wpływ na zmianę aktywów i pasywów oraz wyników działalności w ramach  środków będących w dyspozycji Urzędu.
  6. Uzgadnianie i rozliczanie kont rozrachunkowych.
  7. Ewidencji majątku PUP oraz dokonywanie jego przeszacowania oraz naliczanie umorzeń i amortyzacji.
  8. Przekazywanie środków finansowych pracownikom, usługodawcom, kontrahentom i innym podmiotom w oparciu o stosowną dokumentację.
  9. Sporządzanie sprawozdawczości zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

  1. Stanowisko ds. obsługi funduszy:
  1. Planowanie środków funduszy.
  2. Kontrola dyscypliny wydatków funduszy.
  3. Dokonywanie kontroli formalno-rachunkowej dowodów księgowych, właściwe przygotowanie dokumentów księgowych do zatwierdzenia i wypłat.
  4. prowadzenie ewidencji dochodów i wydatków, przychodów i kosztów 
    w układzie klasyfikacji budżetowej.
  5. Dekretowanie dowodów księgowych.
  6. Prowadzenie ewidencji księgowej w ujęciu syntetycznym jak i analitycznym, dotyczącej operacji gospodarczych mających wpływ na zmianę aktywów i pasywów oraz wyników działalności w ramach  środków będących w dyspozycji Urzędu.
  7. Uzgadnianie i rozliczanie kont rozrachunkowych.
  8. Przelewanie środków kontrahentom PUP, zgodnie z zawartymi umowami cywilno-prawnymi.
  9. Przelewanie środków osobom bezrobotnym i poszukującym pracy.
  10. Uzgadnianie dokonywanych wydatków na aktywne formy przeciwdziałania  bezrobociu z odpowiednimi działami.
  11. Uzgadnianie dokonywanych wydatków innych niż wydatki na aktywne formy przeciwdziałania  bezrobociu z odpowiednimi działami.
  12. Kompleksowa obsługa finansowo-księgowa projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach EFS+.
  13. Sporządzanie sprawozdawczości zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

§ 17

 

Do zakresu podstawowych zadań Inspektora Ochrony Danych należą działania mające na celu zgodne z przepisami RODO przetwarzanie danych. IOD wypełnia swoje zadania z należytym uwzględnieniem ryzyka związanego z operacjami przetwarzania, mając na uwadze charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania, w szczególności do jego zadań należy:

  1. Informowanie administratora, podmiotu przetwarzającego oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe, o obowiązkach spoczywających na nich na mocy rozporządzenia RODO oraz innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych i doradzanie im w tej sprawie;
  2. monitorowania przestrzegania RODO oraz innych przepisów Unii i państw członkowskich oraz polityk administratora lub procesora czyli sprawdzania zgodności przetwarzania, a w razie konieczności rekomendować określone działania;
  3. szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania;
  4. przeprowadzania systematycznych audytów w organizacji, w której został powołany zgodnie z przyjętym planem;
  5. udzielanie wskazówek administratorowi w przedmiocie wdrożenia odpowiednich
    i skutecznych środków technicznych, jak również organizacyjnych mających zabezpieczyć dane osobowe oraz jak wykazać przestrzeganie prawa przez administratora lub podmiotu przetwarzającego dane w szczególności jeżeli chodzi
    o identyfikowanie ryzyka związanego z przetwarzaniem,  o jego ocenę pod kątem źródła, charakteru, prawdopodobieństwa i wagi zagrożenia oraz najlepsze praktyki pozwalające zminimalizować to ryzyko;
  6. współpraca z organem nadzorczym;
  7. pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem, w tym z uprzednimi konsultacjami oraz
    w stosownych przypadkach prowadzenie konsultacji we wszelkich innych sprawach;
  8. wykonywanie innych zadań i obowiązków zleconych przez Administratora danych w związku z bezpośrednią podległością i niezależnością, które nie powodują konfliktu interesów.

 

§ 18

 

Do zakresu podstawowych zadań specjalisty ds. bezpieczeństwa i higieny pracy należy:

  1. przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów
    i zasad bhp,
  2. sporządzanie raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa
    i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych
    i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy,
  3. udział w opracowywaniu wewnętrznych regulaminów, instrukcji i zarządzeń dotyczących bhp,
  4. udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy,
  5. udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się
    z wykonywaną pracą,
  6. przeprowadzanie szkoleń wstępnych ogólnych dla nowo zatrudnionych pracowników, stażystów oraz praktykantów

 

§ 19

 

Każdy pracownik PUP jest odpowiedzialny za:

 

  1. Dokładną znajomość przepisów obowiązujących na powierzonym odcinku pracy.
  2. Właściwe stosowanie przepisów prawa materialnego i procesowego, instrukcji, regulaminów oraz polityk.
  3. Przestrzeganie tajemnicy państwowej i służbowej.
  4. Zapewnienie formy i trybu gwarantującego prawidłowe i szybkie załatwienie spraw, prawidłowe ewidencjonowanie i przechowywanie akt sprawy, zbiorów, zarządzeń, rejestrów.
  5. Stan wyposażenia przekazanego do użytkowania.
  6. Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa informacji – zgodnie z obowiązującą Polityką Bezpieczeństwa, Instrukcją Zarządzania Systemami Informatycznymi oraz innymi procedurami w tym zakresie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozdział VI

Zasady podpisywania pism, dokumentów finansowych, decyzji
i aktów normatywnych

 

§ 20

 

  1. Przelewy, czeki i inne dokumenty obrotu pieniężnego i materiałowego, jak również inne dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym, stanowiące podstawę do otrzymania lub wydatkowania środków pieniężnych PUP podpisują:
  1. Dyrektor jako dysponent.
  2. Główny Księgowy PUP.
  3. Inne osoby upoważnione przez Dyrektora.
  4. Szczegółowe zasady podpisywania, parafowania i obiegu dokumentów księgowych ustalone są odrębną instrukcją.


§ 21

 

  1. Wewnętrzne akty normatywne oraz wszelkiego rodzaju korespondencję podpisuje Dyrektor lub osoba pisemnie upoważniona, zgodnie z zakresem upoważnienia. Pisma informacyjne, wezwania, zawiadomienia mogą być podpisywane przez pracowników merytorycznych.
  2. W ramach upoważnienia podpisanego przez Starostę, Dyrektor lub inni pracownicy PUP załatwiają sprawy w imieniu Starosty, w tym podpisują decyzje, postanowienia
    i zaświadczenia wydane w trybie przepisów o postępowaniu administracyjnym oraz wydają skierowania.
  3. Szczegółowe zasady podpisywania, parafowania pism, dokumentów określa obowiązująca Instrukcja Kancelaryjna oraz inne przepisy regulujące sposób ich podpisywania w ramach realizacji projektów unijnych.

 

Rozdział  VII

Organizacja pracy PUP

 

§ 22

 

  1. Czas pracy pracowników PUP nie może przekraczać 40 godzin tygodniowo
    i 8 godzin dziennie.
  2. Ustala się następujący tygodniowy rozkład czasu pracy pracowników PUP:
  1. Od poniedziałku do piątku w godz. 7.00-15.00,
  2. Wszystkie soboty są wolne od pracy.
  3. Ustala się czas przyjęć interesantów w godz. 7.15-14.15.
  4. Dyrektor przyjmuje interesantów w ramach skarg i wniosków w ustalonym odrębnie czasie pracy, podanym do powszechnej wiadomości.
  5. Dyrektor może w przypadkach indywidualnych, na wniosek pracownika wyrazić zgodę na inny czas pracy z zachowaniem 8 godzinnego dnia pracy i 40 tygodnia pracy.
  6. Dyrektor może w uzasadnionych przypadkach ustalić inny niż wymieniony
    w ust. 2 i 3 czas pracy PUP z zachowaniem 8 godzinnego dnia pracy i 40 godzinnego tygodnia pracy.

 

§ 23

 

Pracownicy PUP zobowiązani są potwierdzać swoje przybycie do pracy przez podpisywanie listy obecności.

 

Rozdział VIII

Zasady organizacji przyjmowania, rejestrowania i załatwiania
 skarg i wniosków

 

§ 24

 

  1. Skargi i wnioski wpływające do PUP i wnoszone ustnie do protokołu podlegają zarejestrowaniu w Rejestrze Skarg i Wniosków prowadzonym przez pracownika PUP zgodnie z zakresem zadań przydzielonych przez Dyrektora.
  2. Pracownicy przyjmujący skargi i wnioski zgłaszane przez klientów ustnie sporządzają na tę okoliczność protokoły.
  3. Odpowiedzi i wyjaśnienia dotyczące zarzutów w skardze wniosku, merytoryczny dział przekazuje właściwemu pracownikowi najpóźniej na 7 dni przed upływem terminu załatwienia tej sprawy.
  4. Całość spraw związanych z załatwianiem skarg i wniosków w zakresie prowadzenia dokumentacji terminowego załatwienia spraw oraz sprawozdawczości z tego zakresu prowadzi właściwy pracownik.
  5. Szczegółowe zasady przyjmowania skarg i wniosków określa Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania                        i rozpatrywania skarg i wniosków

 

 

Rozdział IX

Postanowienia końcowe

 

§ 25

 

Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi PUP rozstrzyga Dyrektor.

 

§ 26

Sprawy nieuregulowane szczegółowo w niniejszym regulaminie będą ustalane w formie zarządzeń Dyrektora.

§ 27

Regulamin Organizacyjny wchodzi w życie z dniem podjęcia uchwały przez Zarząd.

 

 

Wytworzył:
Udostępnił:
Trąbiński Daniel
(2021-03-05 14:06:20)
Ostatnio zmodyfikował:
Iwan Ilona
(2025-06-30 11:09:20)