Załącznik nr 1 do Zarządzenia nr 26/2019
Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy
w Ostrowcu Św. z dnia 13 czerwca 2019 r.
PROCEDURA
UDOSTĘPNIANIA INFORMACJI PUBLICZNEJ
W POWIATOWYM URZĘDZIE PRACY W OSTROWCU ŚWIĘTOKRZYSKIM
§ 1
Dokumenty powiązane
- Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Ustawa).
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
- Ustawa z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych.
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
- Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych.
§ 2
Cel przygotowania procedury
Niniejszy dokument został przygotowany w celu sprecyzowania i ujednolicenia sposobu postępowania w zakresie udostępniania osobom zainteresowanym informacji publicznych wytwarzanych w PUP w Ostrowcu Świętokrzyskim, a nie zamieszczonych w Biuletynie Informacji Publicznej lub centralnym repozytorium, o którym mowa w przepisie art. 9 b Ustawy.
§ 3
Kluczowe definicje
- Informacja publiczna - każda informacja o sprawach publicznych, która znajduje się w dyspozycji działów PUP, wytworzona lub odnosząca się do władz publicznych, do faktów i stanów istniejących; dotyczy każdej informacji, która związana jest z działaniem jednostek, wykonujących zadania publiczne, jeśli nie jest chroniona tajemnicą służbową, skarbową, statystyczną bądź przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych lub innymi przepisami powszechnie obowiązującymi.
- Dane osobowe – wszelkie, choćby jednostkowe, informacje z zakresu życia prywatnego, publicznego lub gospodarczego, które ze względu na treść pozwalają na ich przypisanie do oznaczonej co do tożsamości osoby (personifikacja informacji).
- Informacja niejawna - oznacza informację stanowiącą tajemnicę państwową, której nieuprawnione ujawnienie spowodowałoby lub mogłoby spowodować szkody dla państwa lub byłoby z punktu widzenia jego interesów niekorzystne.
-
Dokument urzędowy - treść oświadczenia woli lub wiedzy, utrwalona i podpisana
w dowolnej formie (papierowej lub elektronicznej) przez funkcjonariusza publicznego w ramach jego kompetencji, skierowana do innego podmiotu lub złożona do akt sprawy. - BIP - Biuletyn Informacji Publicznej.
- Rejestr wniosków o udostępnienie informacji publicznej - chronologiczne zestawienie wniosków o udostępnienie informacji publicznej wpływających do PUP zawierające m.in.: dane wnioskodawcy, przedmiot wniosku, data wpływu, sposób załatwienia wniosku. Rejestr prowadzony jest przez Dział Organizacyjno – Prawny, Ewidencji i Świadczeń.
- Nośnik informatyczny - płyta CD/DVD, pamięć przenośna USB lub inny nośnik, na którym umieszczona jest w formie elektronicznej treść dokumentu.
- PUP – Powiatowy Urząd Pracy w Ostrowcu Świętokrzyskim.
- Zespół zadaniowy - zostaje powołany przez Dyrektora Urzędu, jeżeli wniosek o udostępnienie informacji publicznej wymaga współpracy różnych komórek organizacyjnych Urzędu.
W skład zespołu wchodzą:
- kierownik Działu Organizacyjno-Prawnego, Ewidencji i Świadczeń;
- pracownik Działu Organizacyjno-prawnego, Ewidencji i Świadczeń;
- pracownik merytoryczny komórki organizacyjnej, której sprawa dotyczy;
- radca prawny;
- inspektor ochrony danych.
Nadzór nad pracą zespołu pełni Dyrektor Urzędu lub Zastępca Dyrektora Urzędu
§ 4
Ogólne zasady udostępniania informacji publicznej w PUP
- Każdej zainteresowanej osobie przysługuje prawo dostępu do informacji publicznej (z wyjątkiem informacji, których udostępnianie podlega ograniczeniu w zakresie i na zasadach, określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych).
- Udostępnieniu podlegają dane dotyczące m.in. zasad funkcjonowania PUP, jego organizacji, formy prawnej, osób zarządzających i ich kompetencji, realizowanych zadań, stanu przyjmowanych spraw, trybu i terminów ich rozpatrywania, prowadzonych naborów na wolne stanowiska, treści i postaci dokumentów urzędowych, majątku, prowadzonych rejestrów i archiwów oraz inne informacje, powstające w toku pracy urzędu.
-
Udostępnianie informacji publicznej w Powiatowym Urzędzie Pracy w Ostrowcu Świętokrzyskim odbywa się w następujący sposób:
- poprzez ogłaszanie informacji publicznych, w tym dokumentów urzędowych, w Biuletynie Informacji Publicznej (sposób redagowania BIP oraz osoby odpowiedzialne za wykonywanie czynności z tym związanych określają odrębne zasady),
- poprzez wywieszenie informacji w miejscach ogólnie dostępnych, na tablicach informacyjnych lub stronie internetowej PUP,
- na wniosek (w odniesieniu do informacji, które nie zostały zamieszczone w BIP lub centralnym repozytorium).
- Prawo do informacji publicznej obejmuje uprawnienia do uzyskania informacji publicznej, w tym uzyskania informacji przetworzonej w takim zakresie, w jakim jest to szczególnie istotne z punktu widzenia interesu publicznego oraz wglądu do dokumentów urzędowych.
- Informacja publiczna, która nie została opublikowana w BIP lub centralnym repozytorium, jest udostępniania na wniosek. Jeśli wnioskowana informacja została opublikowana w BIP wnioskodawcy wskazuje się dokładny adres strony BIP zawierającej żądaną informację publiczną.
§ 5
Szczegółowe zasady udostępniania informacji publicznej na wniosek
- Komórka organizacyjna udostępniająca informacje publiczne jest zobowiązana zapewnić możliwość kopiowania informacji, ich wydruku, przesłania (w formie elektronicznej lub tradycyjnej) albo przeniesienia na odpowiedni, powszechnie stosowany nośnik informatyczny.
- Udostępnianie informacji publicznej na wniosek następuje bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku. Dniem złożenia wniosku pocztą tradycyjną jest data jego wpływu do PUP lub na serwer w przypadku złożenia wniosku pocztą elektroniczną. Jeśli z przyczyn merytorycznych lub formalnych nie ma możliwości dochowania tego terminu, komórka merytoryczna rozpatrująca wniosek informuje wnioskodawcę o powodach opóźnienia i terminie załatwienia sprawy. Przesunięcie terminu nie może jednak przekroczyć 2 miesięcy od chwili złożenia wniosku.
- Wniosek o udostępnienie informacji publicznej według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszej procedury, można złożyć osobiście w sekretariacie PUP lub:
- przesłać w wersji elektronicznej na adres kios@praca.gov.pl
- przesłać w wersji elektronicznej na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej: http://epuap.gov.pl/wps/portal/strefa-klienta/katalog-spraw/opis-uslugi/pismo-ogolne-do-urzedu/PUPOSTROWIEC;
- przesłać w wersji elektronicznej za pomocą usługi elektronicznej publicznych służb zatrudnienia: portalu praca.gov.pl.
- Wniosek jest kierowany za pośrednictwem sekretariatu do Dyrektora Urzędu, który dekretuje go do Działu Organizacyjno-Prawnego, Ewidencji i Świadczeńi do wiadomości komórki merytorycznej właściwej ze względu na przedmiot i zakres złożonego wniosku.
-
Właściwy pracownik merytoryczny lub zespół zadaniowy, jeśli sprawa wymaga działania zespołu, odpowiedzialny za przygotowanie odpowiedzi, weryfikuje w pierwszej kolejności:
- czy wniosek dotyczy informacji publicznej,
- czy żądana informacja jest dostępna w urzędzie;
- czy informacja podlega ochronie przepisami szczególnymi tj. czy stanowi informację niejawną lub zawiera dane osobowe. Jeśli informacja podlega ustawowej ochronie – wszczynane jest postępowanie mające na celu wydanie decyzji o odmowie udostępnienia informacji publicznej.
- Po ustaleniu powyższych kwestii właściwy pracownik merytoryczny lub zespół zadaniowy odpowiedzialny za rozpatrzenie wniosku przygotowuje właściwe materiały i dokumenty, które mogą zostać udostępnione na miejscu do wglądu bądź przesłane do wnioskodawcy.
- Udostępnianie informacji publicznej na wniosek następuje w sposób i w formie zgodnej z wnioskiem, chyba że środki techniczne, którymi dysponuje urząd, nie pozwolą na przekazanie informacji w sposób i w formie, określonych we wniosku.
- Jeżeli wnioskowana informacja publiczna nie może być udostępniona w sposób lub w formie, określonej we wniosku, zostaje wydana decyzja, w której zawiadamia się wnioskodawcę o przyczynach braku możliwości udostępnienia informacji zgodnie z wnioskiem. W takim przypadku, jeżeli w terminie 14 dni od powiadomienia, wnioskodawca nie złoży wniosku o udostępnienie informacji w sposób lub w formie wskazanych w powiadomieniu postępowanie o udostępnienie informacji zostaje umorzone.
- Jeżeli wniosek dotyczy danych, które nie są informacją publiczną, właściwy pracownik merytoryczny lub zespół zadaniowy, rozpatrujący wniosek, powiadamia pisemnie wnioskującego, odmawiając udzielenia informacji.
- W przypadku, gdy wniosek o udostępnienie informacji publicznej dotyczy umożliwienia wglądu na miejscu w dokumenty, pracownik merytoryczny przygotowuje konieczne materiały oraz kontaktuje się z wnioskodawcą w celu ustalenia terminu i miejsca udostępnienia danych.
- Po rozpoznaniu sprawy i wystosowaniu odpowiedzi do wnioskodawcy/udostępnieniu dokumentów do wglądu, kopia dokumentacji wytworzonej w toku sprawy stanowi załącznik do wniosku, który znajduje się centralnym rejestrze wniosków o udzielenie informacji publicznej stanowiącego załącznik nr 2 do niniejszej procedury.
§ 6
Zakres odpowiedzialności
-
Kierownicy działów organizują pracę podległych komórek organizacyjnych w sposób gwarantujący udostępnienie informacji publicznej zgodnie z wnioskiem, w szczególności:
- wyznaczają pracownika odpowiedzialnego za przygotowanie danych do udostępnienia informacji publicznej:
- zostają zapoznani z ustaleniami zespołu redakcyjnego i akceptują projekt odpowiedzi zgodny z zakresem wynikającym z pracy komórki.
§ 7
Procedura postępowania w przypadku odmowy udostępnienia informacji lub umorzenia postępowania o udostępnienie informacji
- W sytuacji stwierdzenia, iż żądane dane podlegają ustawowej ochronie wydawana jest decyzja administracyjna o odmowie udostępnienia informacji.
- Jeśli zachodzą przesłanki, opisane w § 5 ust. 7 niniejszego zarządzenia postępowanie o udostępnienie informacji publicznej zostaje umorzone na mocy decyzji administracyjnej.
- Do decyzji, o których mowa w ust. 1 i 2 powyżej, stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
- Decyzja powinna zawierać elementy, wskazane w art. 107 Kodeksu postępowania administracyjnego.
- Decyzja odmowna w sprawie udostępnienia informacji publicznej wymaga podania uzasadnienia, które powinno także zawierać imiona, nazwiska i funkcje osób, które zajęły stanowisko w toku postępowania oraz oznaczenie podmiotów, ze względu na których dobra, wydano decyzję o odmowie udostępnienia informacji.
- Od decyzji odmownej wnioskodawca może się odwołać. Odwołanie jest rozpatrywane w terminie 14 dni.
§ 8
Ustalenia końcowe
- Jeżeli przedmiotem wniosku jest udostępnienie informacji publicznej zawartej w aktach przechowywanych w składnicy akt, niezbędną dokumentację należy wypożyczyć zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie regulacjami wewnętrznymi w celu udostępnienia do wglądu zainteresowanemu, skopiowania lub innego przetworzenia.
- W sprawach nieuregulowanych w niniejszym dokumencie znajdują zastosowanie przepisy Ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Załącznik nr 1 do Procedury udostępniania informacji publicznej
w Powiatowym Urzędzie Pracy
w Ostrowcu Świętokrzyskim.
…………………………………..
(Miejscowość i data)
DANE WNIOSKODAWCY:
(nieobowiązkowe)
……………………………………………
(imię nazwisko/nazwa firmy)
……………………………………………
(adres)
……………………………………………
(tel. / e-mail)
Powiatowy Urząd Pracy
w Ostrowcu Świętokrzyskim
ul. Aleja 3 Maja 36
27-400 Ostrowiec Świętokrzyski
WNIOSEK
O UDOSTĘPNIENIE INFORMACJI PUBLICZNEJ
Na podstawie art. 2 ust. 1 i art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej wnoszę o udostępnienie informacji publicznej w następującym zakresie:
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Jednocześnie na podstawie art. 14 ust. 1 powołanej ustawy, wnoszę o udostępnienie mi powyższych informacji w następujący sposób[1]:
- umożliwienie wglądu w dokumenty
? przesłanie informacji pocztą elektroniczną na adres: …..................................................................................................................................
- przesłanie informacji pocztą na adres: ……………………………………………………………..
Proszę o udostępnienie informacji w następującej formie1:
- kserokopii
- wydruku komputerowego
? inne …...................................................................................................................................
……………………………
(podpis wnioskodawcy)
Proszę zapoznać się z treścią dołączonej poniżej klauzuli informacyjnej dotyczącej zasad przetwarzania Pani/Pana danych osobowych.
Klauzula informacyjna zgodna z RODO
przeznaczona dla osoby występującej z wnioskiem o udostępnienie
informacji publicznej
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1), dalej „RODO", informuję, że:
- Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Ostrowcu Świętokrzyskim, Aleja 3 Maja 36, 27-400 Ostrowiec Świętokrzyski.
-
W Powiatowym Urzędzie Pracy w Ostrowcu Świętokrzyskim został powołany Inspektor Ochrony Danych, który zgodnie z postanowieniami RODO jest osobą nadzorującą przestrzeganie zasad ochrony danych
w podmiocie, w którym został wyznaczony. W celu kontaktu z nim udostępnia się nr tel. 41 2654066 oraz adres e-mail: iodo@pup.ostrowiec.pl. - Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w celu realizacji złożonego wniosku o udostępnienie informacji publicznej na podstawie: art. 6 ust. 1 lit. c ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. w szczególności na podstawie art. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej z dnia 6 września 2001 roku.
- Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane wyłącznie podmiotom uprawnionym do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa.
- Pani/Pana dane osobowe przechowywane będą przez okres niezbędny do realizacji celów określonych w pkt. 3, a po tym czasie przez okres oraz w zakresie wymaganym przez przepisy powszechnie obowiązującego prawa, m.in. okres przewidziany dla archiwizacji dokumentacji.
- Posiada Pani/Pan prawo żądania od Administratora dostępu do danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
- Przysługuje Pani/Panu także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.
- Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego. lub organizacji międzynarodowej.
- Pani/Pana dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji oraz profilowaniu.
Załącznik nr 2 do Procedury udostępniania informacji publicznej Powiatowym Urzędzie Pracy w Ostrowcu Świętokrzyskim.
REJESTR WNIOSKÓW O UDOSTĘPNIENIE INFORMACJI PUBLICZNEJ
Rejestr wniosków o udostępnienie informacji publicznej |
|||||||
Lp. |
Imię |
Data wpływu wniosku |
Przedmiot wniosku |
Sposób załatwienia wniosku |
Uwagi |
||
przesłanie informacji pocztą tradycyjną / elektroniczną |
udostępnienie informacji na miejscu do wglądu |
inny |
|||||
1. |
|
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
|
|
5. |
|
|
|
|
|
|
|
6. |
|
|
|
|
|
|
|
7. |
|
|
|
|
|
|
|
8. |
|
|
|
|
|
|
|
9. |
|
|
|
|
|
|
|
10. |
|
|
|
|
|
|
|
... |
|
|
|
|
|
|
|